dr. Daphne Hijzen-Hupkes
Lees mijn proefschrift

dr. Daphne Hijzen-Hupkes

Als gepromoveerd onderwijskundig onderzoeker heb ik me veel beziggehouden met thema’s als studiesucces, voorwaarden voor succesvol studeren, de rol van motivatie en belemmeringen als faalangst tijdens de studie.

Je studententijd zou idealiter een tijd van grote cognitieve en persoonlijke ontwikkeling moeten zijn. Je ontwikkelt je op cognitief gebied, doordat je je steeds meer specialiseert in een bepaald vakgebied. Je leert waar je interesses liggen, waar je goed in bent en waar je je verder in wil ontwikkelen. Daarnaast is je studententijd ook een tijd om je persoonlijk te ontwikkelen. Je leert op eigen benen te staan, je sluit belangrijke vriendschappen, je wordt misschien verliefd, je maakt je eigen keuzes (slim of minder slim) en leert daarvan.

Helaas loopt het niet altijd zo vlekkeloos. Vaak zijn er op enig moment tijdens je studie ineens hobbels op de weg. Plotseling lopen de dingen anders dan je wilde. Het studeren gaat moeizaam,  je stelt steeds vaker uit, gaat aan jezelf twijfelen en begint je motivatie te verliezen. Deze strubbelingen lossen zich vaak vanzelf op, maar soms lukt dat niet zomaar. Op dat moment kun je misschien wat hulp gebruiken.

Als studentencoach help ik je graag om deze hobbels uit de weg te ruimen en je motivatie en je het plezier in je studie weer terug te geven, zodat jij al die ruimte voor ontwikkeling weer kunt zien en je weer presteert op je eigen niveau. Soms is het nodig om even afstand te nemen en samen te kunnen kijken naar waar je precies op vastloopt en hoe je verbetering aan kunt brengen. Heel vaak is het makkelijker dan gedacht en lukt het studenten al om na een paar afspraken (gemiddeld 3 tot 4) verder te kunnen.

Heel regelmatig lopen studenten vast tijdens het afstuderen. Het schrijven van de scriptie zou de kers op de taart van je studie kunnen zijn. Het is dé kans om te laten zien wat je in je mars hebt en je te verdiepen in iets waar jij echt in geïnteresseerd bent. Jammergenoeg zie ik nog steeds heel vaak dat studenten die fluitend door hun (veelal praktijkgerichte) studie zijn gerold, toch vastlopen tijdens de afstudeerfase.

Hoe kan dat nu? Helaas kan ik daar niet een eenduidig antwoord op geven. Wel zie ik dat veel (hbo-)studenten aanlopen tegen het wetenschappelijke karakter van het schrijven van een scriptie. Ze zijn gewend praktisch te denken en te handelen en denken hierdoor van zichzelf vaak dat ze niet goed wetenschappelijk kunnen denken en schrijven. Dit overigens bijna altijd ten onrechte! Het is een hardnekkige aanname. Ook staat er voor veel studenten een hoop op het spel (denk aan een lening of een baan) wat ervoor kan zorgen dat faalangst ineens de kop op steekt. Andere studenten hebben moeite met het structureren van de grote opdracht die een afstudeeronderzoek eigenlijk is, bijvoorbeeld omdat ze te maken hebben met AD(H)D, dyslexie of een ASS.  Regelmatig hoor ik van studenten terug dat er op hun opleiding vaak te weinig tijd is voor begeleiding, dat ze eigenlijk nooit goede onderzoeksvaardigheden hebben aangeleerd gekregen en dat ze eigenlijk meer individuele hulp kunnen gebruiken.

Al meer dan veertien jaar begeleid ik studenten tijdens de afstudeerfase. Ik werk oplossingsgericht en geef dan ook concrete en gerichte feedback. Ik ben gespecialiseerd in het begeleiden van langstuderende studenten. Naast inhoudelijke (onderzoeks-) begeleiding, geef ik gerichte studiecoaching. Ik leer studenten hun studievaardigheden te verbeteren door bijvoorbeeld realistische planningen te maken, structuur aan te brengen, effectieve studeertechnieken in te zetten en zich optimaal voor te bereiden op tentamens. Tenslotte leer ik studenten om te gaan met faalangst, zodat zij eventuele blokkades kunnen doorbreken en het zelfvertrouwen toeneemt.

Mijn werkervaring binnen zowel het hbo als de universiteit, mijn expertise als scriptiebegeleider, scriptiebeoordelaar en onderzoeker, faalangsttrainer, ervaringen als studiecoach, mijn studieachtergrond van pedagoog met de afstudeerrichting leerproblemen en een afgeronde opleiding tot jongerencoach zorgen ervoor dat ik de expertise in huis heb om je zowel inhoudelijk als sociaal-emotioneel goed te begeleiden tijdens (de afronding van) je studie.

Mocht je meer willen lezen over mijn werkervaringen, dan kun je deze via mijn LinkedIn pagina bekijken.

Begeleiding

Scriptiebegeleiding

Meer informatie

Scriptieverbetering

Meer informatie

Afstudeerbegeleiding

Meer informatie

Studiecoaching

Meer informatie

Schrijfbegeleiding

Meer informatie